1001.cat

1001.cat

1001, associació catalana de tintinaires

Hora i data actual: dg. nov. 17, 2019 2:52 pm

Totes les hores són UTC

Publica un nou tema Respon al tema  [ 4 entrades ] 
Autor Missatge
 Assumpte de l’entrada: ERRADES DE L´HERGÉ 2
EntradaPublicat: dc. jul. 25, 2007 7:24 am 
Desconnectat

Membre des de: dl. jul. 23, 2007 7:37 am
Entrades: 90
Soc jo, Pere Sapristi, un altre cop. M' estic posant pessat. Encara que mai jugaré al tennis, un esport que no puc entendre. Em sembla que és la condecoració a l´avorriment. Tots els tintinaires, potser, som coleccionistes, però mai avorrits, probablement.

Voldria tornar a la conversa envers Piotr Sutz a Stock de Cock. El Doctor Xifort té l´opinió de que el personatge és estoni. Jo crec que no. Que no potser. Jo crec que del concepte d´estoni es fa una metàfora. Un estoni, difícilment es pot anomenar amb un nom rus. La pregunta és perque aquesta metàfora o símbol és esmentat estoni (un cop probablement).

Tantmanteix, voldria suggerir als tintinaires una proposta d´un ´espontáneo´com diuen en castellà en el llenguatge dels braus.

Potser, Doctor Xifort, hauriem de pensar en ´Pierre-le-letton´, novela publicada l´any 1931 per el senyor Simenon on introduia Maigret?.

Potser el problema amb aquesta errada, també, de Simenon (si fos letó mai s´hagues denominat amb un nom rus. Sinó Peteris, en letó) consisteix en la percepció linguística dels francófons. No oblidem que fa molts anys, un concepte d´igualtat va assasinar, gairebé, totes les llengues que no foren el francés: tothom havia d´anar a l´escola obligatoriament. En francés. L´alfabet només podia ésser francés. A Letònia i Estònia, d´altre banda, mai hi ha existit el problema de la diglossia, una divisió per funcions de les llengues. La llengua oprimida es fa servir, normalment per a situaciones de casa, quotidianes. L´altra llengua, la imposada per raons politiques, es fa servir per a necessitats més específiques. Ha estat el cas, per cert, de València. Es posen i es fan servir tradicionalment noms castellans i els cognoms son tots catalans. Tampoc oblidem, d´altra banda, que el franquisme va prohibir els noms catalans.

Curiosament, a Letònia i Estònia (l´antiga Livonia, diferent de Lituània), paisos dominats pels barons alemanys fins el segle XX hi havia molta educació, en alemany, però mai hi ha hagut diglossia. Tal volta és una cuestió relacionada amb la religió, el protestantisme.

Pedro El Catalán

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada: ERROR DE PERE SAPRISTI
EntradaPublicat: dc. jul. 25, 2007 12:54 pm 
Desconnectat

Membre des de: dl. jul. 23, 2007 7:37 am
Entrades: 90
He comés, com sovint, un error. El nom del llibre de Simenon és, lògicament, PIOTR-LE-LETTON.

Demano perdó per aquest error.

Pere

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dv. jul. 27, 2007 6:42 pm 
Desconnectat

Membre des de: dv. des. 03, 2004 8:47 pm
Entrades: 163
Bé, encara que es presienti com Piotr (un motiu dels amics?), és el mateix personatge que s'autodefineix com estoni.
Hem de partir de que aquest apriorisme és cert i, al voltant d'aquesta hipòtesi intentar demostrar-la i, per tant, construir la teoria.
Va influir la novel·la de simenon en la cració del personatge? Podriem estudiar-ho, però en principi no es aquesta la meva hipòtesi de treball.
Et demano, amic Pere, uns quants mesos per deixar-me el·laborar el treball, i un cop llegit, en tormnem a parlar!

Una abraçada!
Xifort

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dv. feb. 29, 2008 1:55 pm 
Desconnectat

Membre des de: dt. des. 12, 2006 3:44 pm
Entrades: 503
Els erudits tenen tant de dret com els profans a escriure aquí el que els dongui la gana... aquest és el fòrum de tothom...

... però jo no sóc un erudit. I em sento una mica desplaçat.

Només volia dir això.

Salut!!

Torna a l’inici

Mostra les entrades dels darrers:  Ordena per  
Publica un nou tema Respon al tema  [ 4 entrades ] 

Totes les hores són UTC

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

No podeu publicar temes nous en aquest fòrum
No podeu respondre en temes d’aquest fòrum
No podeu editar les vostres entrades en aquest fòrum
No podeu eliminar les vostres entrades en aquest fòrum