1001.cat

1001.cat

1001, associació catalana de tintinaires

Hora i data actual: dt. jul. 23, 2019 5:53 pm

Totes les hores són UTC

Publica un nou tema Respon al tema  [ 17 entrades ]  Ves a la pàgina 1, 2  Següent
Autor Missatge
 Assumpte de l’entrada: TINTIN I LES ARMES BLANQUES O FREDES
EntradaPublicat: dg. set. 02, 2007 1:02 pm 
Desconnectat

Membre des de: dl. jul. 23, 2007 7:37 am
Entrades: 90
Armes blanques o arma freda, segons la llengua.

A l ´Orella escapçada, naturalment, un sudaremicà te gans problemes amb el llançametn del ganivet o del punyal. El seu company (d´alguna cosa) li diu que cal apuntar mes. A l´esquerra o, potser, a la dereta.

A les ´7 Boules de Cristal´trovem al senyor Zarate-Alcazar, que llenca els punyals sense ulls i mirar només amb l´orientaciò de ´Estas listo amigo´. Sembla que els personatges canviiin. Ara, Zarate llenca, magnificament (m´agrada, com sempre, la forma, els punyals).

Potser soc pessat, però les arms blanques o fredes, segons les llengues, surten sovint al Tintín (Orella escapçada, quan una persona local vol assasinar, també, al Milou,. Les 7 boules de Cristal, Haddock jugant amb els seus avantpassats amb l´espessa, un xinés poc trobat que intenta matar al Tintín,etc.)

Jo trobo que hi han moltes metàfores. Potser tinguin un sentint metafòric. Velocitat- ocells-animals- Lluna. Marxar, tot plegat. Naturalment, el Dr. Xifort ens ajudarà a trobar el sentit.

Pere Sapristi

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dg. set. 02, 2007 2:04 pm 
Desconnectat

Membre des de: dt. des. 12, 2006 3:44 pm
Entrades: 503
Quines comparacions més curioses... Espero que l'expert sr. Xifort ens dongui algun comentari valuós.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: ds. set. 08, 2007 8:01 pm 
Desconnectat

Membre des de: dv. des. 03, 2004 8:47 pm
Entrades: 163
Bé, les armes blanques (fredes, silencioses... com una serp!) i en aquest cas els ganivets "arrojadizos" compten amb l'agreujant de traïdoria, car no avisen.
També hom ha volgut veure en aquestes armesd (en general) elements fàlics.
A mi, personalment, el ganivet que més m'agrada de tot Tintín és el Khuttar hindú, altrament dit "llengua de bou". Amb aquell gag s'introdueix tot un espiral de terror sobrenatural que antecedeix l'escena de la casa de Bergamota dens Les 7 Boles.
Com deiem, s'uneix el "caramba encore raté" de Ramon amb el "Ça raté" d'un Alcázar que sempre encerta (per sort per a en Xikito).

Per una altra banda, les espases a Tintín sempre han tingut un protagonisme molt més còmic (o tragicòmic): Hadock-hadoque i Didi Wang.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dj. set. 13, 2007 2:04 pm 
Desconnectat

Magnífic Doctor Xifort

Naturalment, els ganivets mai avisen. Lògicament i totes les armes son traïdoria, com vosté magnífica i acertadament assenyala. També N´hi han prous pistoles al Tintin. Tot plegat, les pistoles són mes lletges.

Tampoc m´agrada la combinaciò fàlica. És un conyàs absurd, crec jo. Ja no es podrà, aviat, ni anar a pixar.

Penso, tot plegat que hi ha una qüestió de forma. Potser és més maco un ganivet o un punyal que no pas una pistola. Potser abans era així. Qui ho sabrà?

Pere Sapristi

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dj. set. 13, 2007 2:19 pm 
Desconnectat

Ah, per cert, potser fossi una bajanada. Per a mi és informació curiòsa. Tinc aqui un llibre que s´anomena ´Navajas. Arte y patrimonio´ que diu el seguent:

´La generalización del uso de la navaja.

Martínez del Peral [La navaja española antigua. Ed. Sietefam. Madrid, 1995, pàgs 65-67], entre otras causas considera fundamental para la difusión del uso de la navaja en España, y por tanto del gran incremento de su producción, la de la promulgación en la segunda mitad del siglo XVI de disposiciones legales que prohibían el uso del arma blanca a todo aquel que no perteneciese al estamento noble, es decir, a la inmensa mayoría de la población. Es, seguramente, a partir de ese momento cuando los estamentos inferiores comienzan a utilizar sistemáticamente la navaja, un elemento de defensa que tenía gran parte de las propiedades de la espada y que, además, contaba con la ventaja, por su plegamiento, de poder ocultarse”.

Del llibre ´Navajas. Arte y patrimonio´Editat per l´Ayuntamiento d´Albacete, l´any 2002. Magnìfic llibre.

El texte és magnífic. M´agraden les paraules i expressió ´plegamiento´i ´estamentos inferiores´

Pere Sapristi

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dj. set. 13, 2007 2:23 pm 
Desconnectat

Ah, carai!

´La navaja es un instrumento de defensa!

Déu n´hi dó.

Pere Sapristi.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: ds. set. 15, 2007 7:04 pm 
Desconnectat

A mi sempre m'ha agradat aquelles anomenades "de palanca", que per tancar-les havies de tirar d'una mena d'ungla o pestell. No sé si m'explico.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dt. set. 18, 2007 2:54 pm 
Desconnectat

S´explica pefectament, Dr.

Ja ho va dir aquella la pensadora i cantant castellana ´La vida es un tom-tom-tombola´

Pere Sapristi

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dt. set. 18, 2007 8:06 pm 
Desconnectat

Xifort ha escrit:
A mi sempre m'ha agradat aquelles anomenades "de palanca", que per tancar-les havies de tirar d'una mena d'ungla o pestell. No sé si m'explico.

Em fa pensar en el Makinavaja, personatge del Jueves, que si no recordo malament feia servir navalles, em sembla que d'aquesta classe.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dc. set. 19, 2007 2:09 pm 
Desconnectat

De tota manera, i tornant al tema tintinaire, la navalla més famosa de tota la série per a mi és aquella amb la qual el capità, al Tibet, penjat a un penyasegat, intenta tallar la corda que el subjecta amb en Tintín.

És, potser, un dels moments més profunds de tots, l'acte del suprem sacrifici per salvar altri -l'anomenat "gen egoista"-, que solament té equivalència amb el sacrifici reeixit i salvador de l'enginyer Wolff.

Penso que aquests dos són els moments més "existencials", els que fan pensar més de totes les Aventures de Tintín.

Xifort

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dc. set. 19, 2007 7:19 pm 
Desconnectat

A mi em crida l'atenció el cantó humà de Tintín al Lotus Blau, on, pels carrers de Hong-Kong, veu el desconegut xinès que portava el seu carro pegat pel Gibbons, i ell, veient un desconegut en perill, no dubta en plantar-li cara al Gibbons per a defensar-lo. Després la seva acció es veu recompensada, doncs el germà del xinès l'ajuda a sortir de les muralles.

Em sembla una mica la típica moral de "tota acció bona té la seva recompensa", una mica utòpica potser, però almenys entretinguda de llegir.

Ah, per cert, dit de passada: Haddock i Tornassol tindran en no molt de temps un article en La Stoa. Ja us ho comentaré!

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dc. set. 19, 2007 8:27 pm 
Desconnectat

És l'aspecte més Boy Scout de Tintín: la BA (Bona Acció), la protecció del feble contra el poderós. La típica mostra del Tintín (i del Hergé) més racista i feixista.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dj. set. 20, 2007 3:19 pm 
Desconnectat

Xifort ha escrit:
És l'aspecte més Boy Scout de Tintín: la BA (Bona Acció), la protecció del feble contra el poderós. La típica mostra del Tintín (i del Hergé) més racista i feixista.

Consti que només és una opinió, però jo no vec racisme en el fet que Tintín protegeixi a un dèbil, encara que sigui d'una altra raça.

Pot semblar una mica paternalista o lleig que en Tintín defensi al dèbil, i no té que agradar a tothom, però, racista? Racista en Tintín?

Potser Herge ens presenta al dèbil com a l'extranger (el xinès) enfront de l'americà fort de raça blanca (en el cas del Lotus Blau, en Gibbons). Però, en tot cas, davant la situació de dubte, el Tintín protegeix un ésser humà i punt. I això, és heroïsme.

El que potser no està bé és que el dèbil sigui generalment d'una raça i el fort d'una altra raça segons Herge. Això seria un altre tema. Però l'acció de Tintín, de defensar el dèbil, és molt noble.

És Herge qui, al meu entendre, monta un escenari on els ximples i indefensos són uns i els forts i poderosos uns altres. D'acord. Però a banda d'això, el Tintín és un heroi i actua com a tal, sigui en un ambient racista o no.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dj. set. 20, 2007 6:31 pm 
Desconnectat

Membre des de: dt. des. 07, 2004 6:39 pm
Entrades: 23
Penso que has malentès la darrera frase d’en Xifort que, al meu parè, ha estat redactada en to sarcàstic.
Al meu entendre no hi ha res tant distant entre si que el concepte d’escoltisme (boy scout) i el de racisme - feixisme. L’escoltisme és, en essència, una manera de viure en sintonia amb la igualtat, la tolerància, la identitat, la pluralitat, la participació, la solidaritat, la sostenibilitat, etz, igualet que ... SARCASME-> els racistes i/o feixistes <--SARCASME.
En Hergé (i en Tintin) de ben segur era scout.
Salut.

Torna a l’inici

Assumpte de l’entrada:
EntradaPublicat: dj. set. 20, 2007 9:15 pm 
Desconnectat

haddock666 ha escrit:
Penso que has malentès la darrera frase d’en Xifort que, al meu parè, ha estat redactada en to sarcàstic.
Al meu entendre no hi ha res tant distant entre si que el concepte d’escoltisme (boy scout) i el de racisme - feixisme. L’escoltisme és, en essència, una manera de viure en sintonia amb la igualtat, la tolerància, la identitat, la pluralitat, la participació, la solidaritat, la sostenibilitat, etz, igualet que ... SARCASME-> els racistes i/o feixistes <--SARCASME.
En Hergé (i en Tintin) de ben segur era scout.
Salut.

Penso que deu ser això, ja em semblava no entendre molt la frase.

En tot cas, vull subratllar que el Tintín, dibuixat per l'Herge naturalment, viu en un món amb races inferiors i superiors (un món que, tristement, en l'actualitat encara no ha desaparegut). Per això, si bé en Tintín és un heroi, ho és ja que viu en un món desigual, circumstància que li dóna la oportunitat de lluitar pel bé.

Torna a l’inici

Mostra les entrades dels darrers:  Ordena per  
Publica un nou tema Respon al tema  [ 17 entrades ]  Ves a la pàgina 1, 2  Següent

Totes les hores són UTC

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

No podeu publicar temes nous en aquest fòrum
No podeu respondre en temes d’aquest fòrum
No podeu editar les vostres entrades en aquest fòrum
No podeu eliminar les vostres entrades en aquest fòrum
No podeu publicar fitxers adjunts en aquest fòrum

Cerca:
Salta a :